Aktuellt!

-Cykelutfärd med kaffe, saft och korvgrillning till kalapää simstrand fredag 9.6 (vid dåligt väder följande kväll). Start från Holmängsvägens/ Furubergsvägens korsning kl.17.30

-West Coast Race 10.6. Rökiö har ett byalag som passar alla. Kontaktperson Tina Bergström

-Allsångsafton på Rökiö kvarn. Onsdag 5.7 kl. 19.00 Vuxna 15€, barn 7-12 år 5€ kaffe och bulla ingår! Allsången leds av Dansdax och Ann-Katrin Burman, medverkande Sarah Nedergård och Andreas Kastre'n, samt delar ur Nykarleby manskör. Gratis buss från stadshuset i Vasa 17.30, via Kvevlaxbacken 17.45, Vassorby 17.55, Maxmo kby 18.00, Palvis 18.15.

Torsdagen 13.7 ordnas bussutflykt till sommarteatern Petalax bykiston, och föreställningen "Ett gräsligt veckoslut"

Bussen avgår från City cafe kl.17.00 och i priset 30€ ingår både buss och inträde.

Alla intresserade är välkomna med! Anmälning till Tor Nyman 050-5661156

Köp Boken om Rökiö här

Välkommen till Rötji!

Rökiö är en vacker, livskraftig by med anor från 1400-talet. Byn har ett fördelaktigt läge och nära till servicen i Vörå centrum och Norrvalla.

Byaföreningen heter Rökiö Biblioteksförening och det mesta av verksamheten sker på området kring Rökiö kvarn.

Här finns Kvarnstugan ett mysigt utrymme för olika tillställningar. På andra våningen finns Hägglunds fotomuseum. Kvarnbyggnaden kan sommartid användas för olika tillställningar.

Föreningen är en viktig samarbetspart då det ordnas stora evenemang i nejden.

Rökiö Biblioteksförening gör än idag skäl för sitt namn. Föreningen har gett ut två böcker och under flera år Vöörå Aalnackon. Byborna i Rökiö har med talkokrafter skapat ett trevligt samlingsställe och turistmål, värt ett besök!